A béren kívüli juttatások átszervezése a SZÉP Kártyát is érintette. A legfontosabb változás, hogy 2019 januárjától a kártyát a három kibocsátó pénzintézetnek (OTP Bank, MKB Bank, K&H Bank) nem a munkáltatókkal, hanem a munkavállalókkal kell leszerződnie. A Bank360 összegyűjtött minden fontos információt a SZÉP Kártyával kapcsolatos változásokról, és az egyenleglekérdezés lehetőségéről.
Változás a SZÉP-kártyánál a koronavírus miatt
A koronavírus járvány miatt bevezetett gazdaságvédelmi akcióterv a SZÉP-kártyákat is érintette. Ez azt jelenti, hogy a kormány megemelte a munkáltató által adható keretösszeget, valamint az adózást is kedvezményesebbé tette. A szociális hozzájárulási adót (17,5%) elengedi a kormány 2020. június 30-ig, így a kártya adóterhe 15 százalékra csökken - ez a személyi jövedelemadó.
Az időszakos adókedvezmény mellett a béren kívüli juttatás felső összegét jelentősen megemelték. A versenyszférában dolgozóknak évi 450 000 forintról 800 000 forintra, a közszférában dolgozóknak pedig évi 200 000 forintról 400 000 forintra emelték meg az éves keretet.
Ezzel együtt az alszámlákra vonatkozó maximum értékek is változtak:
-
szálláshely: maximum 400 000 forint,
-
vendéglátás: maximum 265 000 forint,
-
szabadidő: maximum 135 000 forint.
Fontos, hogy a belföldi utazásoknál a szálláshely- és fürdőszolgáltatásokat mindhárom alzsebből lehet fizetni.
Mivel a kedvezményes adózás csak 2020. június 30-ig vehető igénybe, a munkáltatóknak érdemes lehet az egész éves kerettel eddig az időpontig feltölteni a kártyákat.
2022. februártól már a boltokban is fizethetünk SZÉP-kártyával
2022. februártól már az élelmiszerekért is fizethetünk Szép-kártyával – ezt Orbán Viktor miniszterelnök jelentette be Facebookon december 23-án.
SZÉP Alszámla lett a zsebekből
SZÉP Kártyát jelenleg három pénzügyi szolgáltatónál lehet igényelni:
- OTP Bank
- MKB Bank
- K&H Bank
Pénzintézettől függetlenül lépett életbe az a technikai jellegű módosítás, hogy a korábbi utalványszámlák, vagyis a zsebek funkióját alszámlák vették át, amelyek tulajdonképpen bankszámlák. Így a SZÉP Kártyán lévő keret a módosítás szerint már nem elektronikus utalványként funkcionál, hanem minden SZÉP Kártyával rendelkező munkavállalónak lesz három pénzforgalmi alszámlája, amire a munkáltató elküldi a keretet. A három alszámlára (szálláshely, vendéglátás, szabadidő) fogja tudni utalni ezentúl a munkáltató a támogatást.
További fontos változás, hogy ha még nincs SZÉP Kártyád, de igényelnél, akkor ezt minden esetben a banknál tudod megtenni, és nem a munkáltatónál. A SZÉP kártyán lejárt egyenleg ezentúl nem fog eltűnni, de a bank havidíjat számol fel a lejárati határidőig fel nem használt összeg tárolásért.
A változások érintik a bankokat és a kártyatulajdonosokat is, így megnéztük mindhárom pénzintézetnél, hogy melyek azok a legfontosabb változások, amelyekre oda kell figyelned kártyatulajdonosként.
SZÉP Kártya adózás 2021-ben
Januártól gyökeresen átalakult a cafeteria rendszer: a munkáltatói juttatások közül csak a SZÉP-kártyára utalt támogatás számít kedvezményes adózással adható béren kívüli juttatásnak. Jó hír, hogy mindhárom alszámlára (vendéglátás, szállás, szabadidő) utalt juttatás után jár az adókedvezmény a munkáltatónak.
A közterhek nagyjából változatlanok, 34,22 százalékról 34,5 százalékra nőttek. A munkáltatóknak 2020-ban is 19,5 százalék szociális hozzájárulási adót kell fizetniük az eddigi 14 százalékos egészségügyi hozzájárulás helyett, valamint a 15 százalékos szja-fizetési kötelezettség is megmaradt. A munkavállalónak juttatott értéket viszont már nem kell felszorozni 1,18-cal.
A legfontosabb: szerződéskötés a kártyakibocsátóval
Ahogyan már fentebb is írtuk, a legnagyobb változás 2019 januárjától, hogy a kártyát kibocsátó bankoknak már nem a munkáltatókkal, hanem a munkavállalókkal kell szerződést kötniük. Attól függően, hogy melyik pénzintézethez tartozik a kártyád, eltérőek lehetnek a szerződéskötés körülményei. A legfontosabb információkat gyűjtöttük össze egy helyen.
Ha OTP SZÉP Kártyád van, erre figyelj oda
Ha 2019. január 5-ig megkötötted a szerződést az OTP-vel (akár személyesen, akár online), akkor nincs teendőd, január 6-án hatályba is lépett. Ha van SZÉP kártyád, de nem történt meg a szerződéskötés január 5-ig, akkor már csak személyesen van erre lehetőséged. A szerződéskötés után más teendő nincsen, a három alszámlán (vendéglátás, szálláshely, szabadidő) elérhetővé válik a munkáltató által utalt keret.
Ha még nincsen SZÉP Kártyád, de a munkáltatód ilyen típusú béren kívüli juttatást ad, akkor személyesen van lehetőség a szerződéskötésre. Fontos, hogy a szerződést csak akkor fogjátok tudni aláírni, ha nálad vannak a személyes okmányaid: szükséged lesz a személyi igazolványra, a lakcímkártyára és az adókártyára.
MKB SZÉP Kártya – kösd meg online a szerződést
Az MKB Banknál a technikai átállás az új rendszerre január 2. és január 6. között zajlott le, január 7-e óta minden SZÉP Kártyához kapcsolódó funkció a változások alapján működik. Az MKB Banknál a SZÉP Kártya kibocsátója korábban az MKB Nyugdíjpénztárt és Egészségpénztárt Kiszolgáló Kft. volt, januártól viszont az MKB Bank Zrt. felel a plasztikokért, a munkavállalóknak már ezzel az intézménnyel kell leszerződniük.
Az MKB e-mailben vagy postai úton értesítette a kártyatulajdonosokat a változásról, valamint minden érintett kapott egy ajánlatot a SZÉP Kártya számlavezetéssel kapcsolatban, amit vagy elfogadnak vagy elutasítanak. Ha te is köztük vagy, akkor a következő teendők várnak rád.
Így tudod elfogadni az MKB SZÉP Kártya számlavezetési ajánlatát:
-
Nyisd meg a http://www.mkbszepkartya.hu/ oldalt és lépj be a személyes tárhelyedre! A belépéshez az azonosítószámra lesz szükséged, ezt az MKB Szép Kártya bal oldalán, a 16 jegyű kártyaszám alatt találod. Ezenkívül a jelszót kell még megadnod.
-
Fontos, hogy az ajánlat elfogadásához nem elég a tárhelyre történő belépés, ezután ténylegesen meg kell nyitni az MKB SZÉP Kártya számlavezetési ajánlatot, hogy létrejöjjön a szerződés, és megnyíljon a kártyához tartozó három alszámla, ahová a munkáltató fogja küldeni a támogatást.
-
A szerződéses ajánlatot 2019. január 2-tól legkésőbb 2020. május 14-ig van lehetőséged megtekinteni és elfogadni vagy visszautasítani. Fontos, hogy a munkáltatói támogatás addig nem tud megérkezni a számládra, ameddig nem fogadod el az ajánlatot, és nem lép életbe a szerződés!
-
Ha túl vagy az ajánlat elfogadásán, szólj a munkáltatódnak a szerződéskötésről! A munkáltatóknak külön Munkáltatói tárhely áll rendelkezésre, itt tudják megnézni a dolgozóik számára megnyitott számlaszámokat, de a kártyával kapcsolatos teendőket már nem nekik kell elvégezni, hanem a munkavállalónak, vagyis neked.
Az új szerződést online tudod a legegyszerűbben megkötni a személyes tárhelyeden, de ha a személyes ügyintézés híve vagy, akkor az MKB bankfiókjaiban is megteheted ugyanezt.
Ha nem szeretnéd elfogadni az ajánlatot, akkor azt az ajánlat postai átvételétől vagy a portálon való megnyitásától számított 15 napon belül jelezned kell az MKB Bank felé.
Ha az ajánlatot nem nyitod meg a tárhelyen, vagy a postai úton küldött ajánlatot nem veszed át, akkor e-mailben vagy telefonon keresztül tudod jelezni, hogy el szeretnéd-e fogadni az ajánlatot. Ha nem szeretnéd elfogadni, akkor nincs további teendőd, és nem lesz MKB SZÉP Kártyás számlád. Ha így döntesz, akkor a SZÉP Kártya rendszer működtetője 2020. május 31-ig továbbra is az MKB Nyugdíjpénztárt és Egészségpénztárt Kiszolgáló Kft marad. A kártyádat is változatlan feltételek mellett használhatod, és elköltheted a 2019. január 1-jén meglévő egyenleged, a juttatás évét követő második naptári év május 31-ig. Új juttatást viszont a munkáltatód már nem fog tudni utalni számodra.
Ha nem kaptál e-mailt, vagy adatváltozás miatt úgy gondolod, hogy nem jutott el hozzád az ajánlatról szóló információ, akár e-mailben, akár postai úton, vagy a személyes tárhelyre belépve akkor is el tudod fogadni az ajánlatot.
Ha nem látod a személyes tárhelyen az ajánlatot, és postai úton sem kaptad meg, pedig szerinted meg kellett volna, akkor az MKB Banknál tudnak segíteni, vagy e-mailben az ugyfel@mkbszepkartya.hu e-mail címen, vagy munkanapokon a 06 1 268-7272 telefonszámon.
A változások nem befolyásolják az MKB SZÉP Kártya használatát, illetve a kártyával való fizetés szabályai és a szolgáltatási helyek is változatlanok maradnak, a számlavezetés pedig ingyenes.
K&H Bank szép kártya teendők
2018. november 30-tól a K&H Csoportszolgáltató Kft.-től a K&H Bank Zrt. vette át a kártyák kibocsátását. A szerződéskötés 2018. december 1-jei hatállyal történt meg automatikusan, ha nem nyilatkoztál arról a bank felé, hogy nem szeretnél velük szerződést kötni.
Egyenleg lekérdezés - itt tudod megnézni, mekkora keret áll rendelkezésre
Attól függően, hogy melyik szolgáltatónál van a SZÉP kártya, az adott pénzintézet weboldalán belépve tudod ellenőrizni a SZÉP kártyád egyenlegét, mindössze néhány kattintással.
SZÉP kártya egyenleg lekérdezés
Az egyenleged lekérdezése mellett a SZÉP elfogadóhely keresővel ellenőrizheted, hogy hol tudsz fizetni az OTP SZÉP Kártyáddal.
- OTP
Az OTP SZÉP Kártyád aktuális egyenlegét itt tudod lekérdezni. A belépést követően ezekre van lehetőséged az OTP felületén:-
lekérdezheted a kártyaforgalmad,
-
igénybe veheted a bank kiemelt partnereinek az ajánlatait,
-
ellenőrizheted az adataidat,
-
rendelhetsz pótkártyát, ha az előzőt valami miatt le kellett tiltani,
-
kifizetheted a foglalókat, előlegeket,
-
módosíthatod az e-mail címedet és a jelszavadat is.
-
- MKB
Az MKB Banknál az aktuális egyenlegedet megnézheted a Személyes tárhelyen és az applikációban is. A belépéshez az azonosítódra és a jelszavadra van szükség.
- K&H
A K&H Banknál itt tudsz belépni a felületre, ahol megtalálsz minden fontos információt a változásokról, valamint az egyenleged is itt tudod lekérdezni. Ha éppen nem vagy internet közelben, akkor telefonon, a K&H TeleCentert tárcsázva tudod lekérni az egyenlegedet. Ezeket a telefonszámokat tudod hívni: +36 1 335 3355, +36 20 335 3355, +36 30 335 3355 vagy +36 70 335 3355, amelyik számodra szimpatikusabb. A hívásnál a 7-es menüpontot válaszd ki, ehhez tartozik a K&H SZÉP Kártya ügyfélszolgálata.
Nyaralást tervezel, de nincs elég pénz a SZÉP Kártyádon? A Bank360 személyi kölcsön kalkulátor segít megtalálni a legjobb megoldást! Hasonlítsd össze néhány kattintással a legkedvezőbb személyi kölcsön ajánlatokat, és válaszd ki a legjobbat!
A változás befolyásolja a meglévő egyenlegem?
Nem, a vásárlásoknál még a bankok technikai átállása idején nem kellett, hogy probléma merüljön fel. A SZÉP Kártyádon lévő összeget továbbra is ugyanúgy felhasználhatod a kijelölt helyeken. A Kártya használata továbbra is díjmentes.
Meddig lehet felhasználni a SZÉP Kártyán lévő egyenleget?
Szintén változott 2019 januárjától a SZÉP Kártyán lévő keret felhasználhatósága. Ha a munkavállaló a SZÉP Kártyájára feltöltött összeget a feltöltés évét követő második naptári év május 31-ig nem használja fel, akkor az nem kerül visszautalásra a munkáltatóhoz (korábban így volt), hanem az alszámlán marad, így továbbra is felhasználható marad. Erre az összegre viszont a vonatkozó jogszabály szerint köteles díjat felszámítani a kártyakibocsátó bank, melynek mértéke a fel nem használt pénzösszeg 3%-a havonta. Ez a szabály egyaránt vonatkozik a 2019-ben valamint az azelőtt feltöltött összegekre is.