A Magyar Nemzeti Bank azt szeretné, ha a Revolut a félmillióra tehető magyar ügyfelét egy itt működő leánybankon keresztül szolgálná ki. Erre egyelőre nem lehet kényszeríteni, de a jegybank szerint a megfelelő ügyintézés és biztonság érdekében szükség lenne rá.
Közleményt adott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a nemzetközi szinten nemrégiben Revolut Bankká váló népszerű fintech szolgáltatóról. A jegybanknak az az álláspontja, hogy a Revolut Banknak az itteni tevékenységét magyarországi székhellyel és tőkeerővel működő leánybankon keresztül kellene végeznie a hazai ügyfelei védelme érdekében. Egyúttal ez azt is jelentené, hogy egyértelműen az MNB felügyelete alá tartozna ez a tevékenység és bank.
Az MNB jelenlegi ismeretei szerint a társaság státuszában legalább jövő év közepéig nem várható változás, addig is online határon átnyúló szolgáltatóként működik. Az MNB ezzel kapcsolatban azt kifogásolja, hogy a Revolut Bank hazai ügyfelei nem tudják Magyarországon rendezni betétbiztosítási, fogyasztói vagy elszámolási jogvitájukat.
A Revolut Bank prudenciális és fogyasztóvédelmi felügyeletét jelenleg az uniós jogszabályok szerint a litván hatóság látja el, az MNB-nek pedig csak korlátozott jogosítványai vannak. A betétesek védelmét így a litván betétbiztosítási rendszer garantálja, és egy esetlegesen felmerülő elszámolási, fogyasztói vagy betétbiztosítási probléma esetén a hazai ügyfelek alapvetően csak Litvániában kereshetnek jogorvoslatot.
A Revolut egyébként nemrég lépte át 20 milliós határt a felhasználók számát tekintve, ebből körülbelül félmillió magyar. Ez azt mutatja, hogy a hazai ügyfelek körében is rövid idő alatt népszerű lett ez a megoldás, főleg az olcsósága és praktikussága miatt, valamint azért, mert az európai utazásoknál is kihasználhatók az előnyei.
Az MNB támogatja az olcsóbb megoldásokat, de óvatosságra int
Az MNB támogatja az egyszerűbb, olcsóbb pénzügyi szolgáltatásokat lehetővé tévő fintech innovációkat - írják közleményükben, de kizárólag akkor, ha azok szavatolják a pénzügyi stabilitást és az ügyfelek biztonságát.
Az ügyfeleknek az MNB azt javasolja, hogy a határon átnyúló fintech szolgáltatók termékeit hasonlítsák össze a magyarországi hagyományos bankokéval, mielőtt szerződést kötnének. A kalkulációhoz előzetesen érdemes azonosítani a konkrét szolgáltatási igényt.