Hír

Az idén már több hitel kell a lakásra az áfa miatt?

Google logóÁllítsd be a Bank360-at
megbízható forrásnak!
2020-01-17|Frissítve: 2026-01-27
Google logóÁllítsd be a Bank360-at
megbízható forrásnak!

Az idén januártól az új lakás építésének áfája a korábbi, átmeneti időszakban alkalmazott 5 százalékról ismét a normál kulcs szintjére, azaz 27 százalékra emelkedett. Ez elvileg azt jelenti, hogy az a lakás, amelyet eddig 20 millió forint plusz 5 százalék áfáért, vagyis 21 millió forintért lehetett megvásárolni, az az idén már 20 millió forint plusz 27 százalékba kerül, ami 25,4 millió forint.

 

Ez azt jelenti, hogy ha nő az ár, akkor több hitelt is fel kell venni: ha eddig 11 millió forint önrész mellé 10 millió forintot tervezett felvenni a vásárló, akkor az idén már 14,4 millióval kell számolnia, ami plusz 4,4 millió forint, azaz egy kisebb autó ára. 

 

De valóban így van ez?

 

Nem teljesen. Egyrészt az ingatlanárak nem úgy alakulnak, hogy a korábbi nettó árra ráteszi az építtető, fejlesztő az 5 helyett a 27 százalékot és kiállítja a számlát. Az, hogy a 22 százalékpont áfából mennyit hárít át a vevőre és mennyit nyel le, sok mindentől függ. Ha viszik a lakásait, mint a cukrot, akár nagyobb áremelést is végrehajthat, hiszen a piacon így is lesz rá kereslet - a lakásárak az áfától függetlenül is nőnek.

 

Az is igaz, hogy éppen a lakásárak emelkedése miatt a piaci áremelkedésen felül nem lehet már az áfát is felszámolni, mert akkor olyan mértékű lenne az áremelkedés, amit egy lépcsőben nem bír el a piac. Arról sem szabad ugyanakkor megfeledkezni, hogy az áremelkedés év per év alapon még mindig tart, a havi adatok azonban már lassulásról árulkodnak. S ha ez így van, akkor egyáltalán nem biztos, hogy egyszerű dolog lesz a lanyhuló érdeklődés mellett brutális áremelést végrehajtani.

 

Átmeneti rendelkezések

 

Másrészt azért sem érdemes szimplán felszorozni a tavalyi árakat, mert az új (régi) áfakulcs csak az átmeneti szabályozás figyelembe vételével lép be. Ez azt jelenti, hogy bizonyos feltételek megléte esetén továbbra is 5 százalékos kulccsal lehet számolni.

 

A jogszabály szerint abban az esetben lehet 2020. január elsejét követően is 5 százalékos kulccsal számolni, ha az adott ingatlan végső építési engedélyét 2018. november elseje előtt kiadták, illetve nem engedélyköteles építés esetén az építkezést az illetékes hatósághoz bejelentették. Az átmeneti időszak 2023. december 31-ig tart. Tehát ha valaki olyan társasházban vásárolna lakást, amely 2018 november elseje előtt megkapta a végleges építési engedélyt, nem kell, hogy 27 százalék áfát fizessen. Feltéve, ha 2023 év végéig birtokba veszi az ingatlant.

 

Érdemes utána nézni

 

Az átmeneti rendelkezések miatt érdemes kellő körültekintéssel eljárni, és meggyőződni arról, mikor kapta meg az ingatlanberuházás az építési engedélyt. Ettől függ, hogy 5 vagy 27 százalékos áfát számol fel az építtető. Elképzelhető, hogy ha a piacon egyaránt megtalálhatók lesznek az 5 és a 27 százalékos áfás lakások is, azok árai össze fognak érni, azaz nem lesz érdemi különbség az új lakások ára között.

Promóció

Kapcsolódó címkék

Legfrissebb hírek

21 olimpikon vezethet új autót „a Los Angeles felé vezető úton”
2026-09-02

21 olimpikon vezethet új autót „a Los Angeles felé vezető úton”

Új mobilitási partnert köszönthet a Magyar Olimpiai Bizottság: az Euroleasing és a Green Motion Hungary támogatásának köszönhetően 21 sportoló vehetett át vadonatúj autót szerdán a Hungaroringen, és vezetheti azt a Los Angeles-i olimpiai felkészülés során.

Elolvasom
Utasbiztosítás árgarancia
2026-06-29

Utasbiztosítás árgarancia

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer venenatis iaculis nisl vel pulvinar. Suspendisse finibus quis erat in semper. Duis ac porttitor sem. Sed lacinia, mauris eget convallis tempor, justo libero hendrerit eros, ut accumsan massa augue blandit dui. Vestibulum laoreet massa at erat posuere porttitor.

Elolvasom
Mennyi a törlesztője 5 millió forint személyi kölcsönnek?
2026-04-08

Mennyi a törlesztője 5 millió forint személyi kölcsönnek?

Az MNB adatai alapján töretlen a népszerűsége a szabad felhasználású személyi kölcsönöknek, a szerződésszámok mellett az átlagosan felvett hitelösszeg is emelkedik. Nem csoda, hogy a bankok között is nagy a verseny az ügyfelekért: cikkünkben azt vizsgáltuk meg, hogy milyen feltételekkel lehet felvenni 5 millió forint személyi kölcsönt 72 hónapos futamidőre, legalább havi nettó 450 ezer forint igazolásával.

Elolvasom